HELLO NEW SHOES

Okej, så var helgen över och vardagen har tagit ett hårdare grepp.
Tänkte berätta om min helg i storstaden.. Kan hända att det blir lite långt, hoppas att du orkar läsa.

Torsdag så slutade jag som sagt ganska tidigt. Glömde dock fysikböckerna på skolan så jag lånade farfars bil och körde till stan för att hämta hem dem. Vi skulle plugga på hemvägen så var det sagt.
Packade allt som jag behövde och ringde Isabel. Allt verkade gå enligt planerna. Hade ingen koll på hur killarna skulle ta sig till flygplatsen men tänkte att det ordnar sig. Satte väckaren på 03.30 och lade mig vid åtta.

Väckaren ringde och jag hoppade in i dushen. När jag blev klar så skjutsade pappa mig ut till Falmark där killarna och Isabel väntade. Checkade in och gick genom säkerhetskontrollen. Det pep så jag fick ta av mig skorna och gå igen. Tydligen så var det nitarna på dem som lät.
När vi fått frukosten så yttrade sig Alexander, "Ska de kapa planet så får dom göra det när jag har ätit upp min frukost". Haha, hade på känn att detta skulle bli en bra resa.

Väl nere på marken igen så köpte vi bussbiljetten till centralen, plockade våra väskor och gick ut i värsta snökaoset i Stockholm. Heeh, eller så inte. Låt oss säga att nu var det slask. Brun sörja täckte huvudstaden. Delvis för att stockholmarna inte kan någonting om snöröjning. Men åter till resan. Sebbe hade med sig sitt GameBoy color och spelade det. Harry Potter och de vises sten var det visst, hade typ 34 timmars speltid på det. Så nu vet alla det.

Jag och Isabel låste in våra väskor på centralen och traskade sedan vidare till Riksdagen. Vi fick vänta ett litet tag och fick då chansen att kika på Reinfeldts hus. Där i det ljusrosa med svart tak bor vår statsminister.
Alexander trodde sig få se honom då en svart BMW stod parkerad utanför vid ett senare tillfälle. Men vi ville inte stanna kvar för att vänta på att han skulle komma ut.

Väl inne på riksdagen så fick vi en guide. Detta var en speciell karl som kunde rätt mycket om allt men gick fel och vi hamnade på ställen där vi egentligen inte fick vara. Men nästan alla var visst lediga så det gjorde ingenting. Vi fick sitta i ett utskottsrum, kolla i Plenissalen och en hel massa saker. Lärde mig en del. Det fanns ganska många fina rum, gamla bankhallen och entrén där kungen och drottningen går in för att öppna riksmötet. Plus alla porträtt på talmän och statyer av statsministrar. Visste inte om jag fick ta med mig kameran så därför har jag tyvärr inga bilder där inifrån.

Efter det besöket hägrade Pizza Hut. Det var stället som det har pratats om långt innan vi for. Så där hamnade vi på lunchbuffé. Efter att ha tvingat i sig fyra bitar inser man sig slagen av Boman och Alexander som käkat sex stycken och BF som ätit sju. Men gott var det, inget att tala om.

Lunchen var redan rätt lång och med killarna så äter vi rätt snabbt. Så ett besök i s:t Klara kyrkan hann vi med. En väldigt hög byggnad.  





Efter att ha köpt bussremsa letade vi rätt på busshållplatsen där buss 69 skulle ta oss till Tekniska museet. Det gick ganska snabbt och rätt som det var satt vi på bussen. Vilket gick ganska bra. Som Boman visar.

Väl framme så fick vi ringa vår lärare som redan var där, vi trodde att vi var tvungna att betala för att gå in om han inte var där men nej då. Det var bara att kliva på. Vi låste in våra saker i ett skåp och gick för att kika på allt som fanns där. Låt oss säga att fem teknikare på Tekniska museet, ja vi blev som barn igen. Maskinhallen var inte så värst cool men rummet med rymdkapslar var bättre. Sedan fanns där massa speglar, lite lek för hjärnan. Olika sätt att testa styrka och spänst och så. Killarna fick leka av sig lite och vi fortsatte. En annan hall med mer hjärnknåp, inte lika rolig så vi gick in i gruvan. Virrade runt där och upptäckte att det fanns fler våningar. Uppfinningar av kvinnor, telefoner från alla tider och datorer från länge sedan. Inte konstigt att vi fastnade där. Timmarna flög förbi och det var dags för Cino 4. Bio i 4d. En dokumentär om hur människan och fåglar flyger. Med 3D glasögon, stolar som rör sig, fläktar och rök skulle det bli en till dimension. Nja, inte riktigt. Efter ett tag blev det bara jobbigt att stolarna rörde sig. Röken stack i ögonen.
Nu hade vi kvar en rundtur. En äldre man blev vår guide. Och akta dig vad jag trodde att han skulle slå ihjäl oss om vi så sade ett ord. Karln hyssade förbi passerande, berättade med värsta inlevelsen om hur alla jäkla ångmaskiner fungerade i 45 min. Skällde ut vår lärare för att hon svarade på hans frågor. Och sedan efter 45 minuter av ångmaskiner och gamla bilar kom han på att han hade hela museet kvar. Så vi sprang typ genom gruvutställningen och fick åka en hiss från 30 talet. Ja, vi var rätt less på denna entusiastiske karl i slutet.

Sedan tryckte vi in oss allihop på bussen till centralen. Fick faktiskt stå, så fullt var det. Väl framme så hämtade vi våra väskor och gick för att checka in på Scandic Continental. Lämnade pojkarna i lobbyn och gick till rummet. Tanken var att vi sedan skulle ha gått på bio. Dock stämde inte tiderna med oss. Vi hade oäte och det var en halvtimme till filmerna startade. Nästa tid skulle dra ut så pass mycket på tiden att pojkarna skulle bli så sena till Bomans moster. Så vi sket i det och skulle gå och äta istället. Men med två killar på 18 år varav den ena är över 2 meter så är det inte så lätt att hitta en restaurang. Det ska vara mycket mat, mat som de har ätit tidigare och vet att den går att äta. Så därför hamnade vi skellefteåbor på Max.

Efter den mycket kulinariska middagen så ringde vi Sebbe. Vi visste att han skulle sitta själv på sitt vandrarhem då hans kompisar skulle ut och festa. Så i caféet hamnade vi en stund. Det var ett jättefint vandrarhem. Inte alls som jag trodde att ett vandrarhem ser ut. Men vi stannade inte länge. Kvart i åtta var vi på hotellrummet. Pojkarna följde med för att hämta deras väskor och necessärer som vi tagit med oss. De åkte sedan vidare till Bomans moster och jag och Isabel slog på tvn för att kika på OS. Det blev även lite Morden i Midsomer. Somnade väl vid halv elva och vaknade vid tre av att tvn stod på och curlingdamerna hade tagit guld.
Halv nio klev jag upp för att duscha och göra mig i ordning. Kvart i tio käkade vi den efterlängtade hotellfrukosten. Eller jag åt. Isabels frukost bestod av en hårdmacka och en mjukmacka tillsammans med ett glas mjölk. Kul. Icket. Frukost som är det bästa som finns. 

Jag ringde sedan Alexander för att stämma av resten av dagen. De var på väg in till staden för att gå på Game workshop eller vad det hette. En Warhammer affär som Boman väldigt gärna ville på. Vi bestämde att höras av till lunch för att äta. Så jag och Isabel passade då på att checka ut, lämna väskorna på centralen och hinna på de affärer som vi visste var omöjliga att få in killarna i. Så några besök på HM Home, Weekday, Skopunkten och några andra hann vi med. Köpte ett par skor faktiskt. När vi sedan just hade kommit in på Lagerhouse ringde Boman. Vi är hungriga nu. Happ, då var det bara att leta åt dem och sedan ett matställe. Efter ett litet tag och några samtal till så lyckades vi vinka till oss killarna. "Nu har vi träffat nördar. En av dom såg ut som Harry Potter". Alexander hade visst fått höra allt om de små plastgubbarna kallade Warhammer. Men vi hade fortfarande inte ätit. Det var några meter till Pizza Hut och jag tänkte nej, inte igen.. Men jag hade tur, kön var lång och stället fullt. Så det blev ett besök på Jensens där jag fick en köttbit med pommes. Supergott faktiskt! Dock har jag aldrig sett en köttbit försvinna så fort. Det var Boman som tryckt på racerknappen och slukade sin mat. Killarna åt dessutom upp den kycklingbit som Isabel lämnat. 

Nu styrde vi kosan mot Gamla stan. Vi passerade Lagerhouse och jag fick fem minuter på mig. Med två suckande, supertrötta killar så skyndar man sig lite. Och dessutom hade Isabel Science fiction bokhandeln på schemat. Och ännu en butik med nördar. De hade warhammer även här och Boman fick mig och Alexander i släptåg. Det var väl inte den roligaste affären men vi hamnade bland filmerna som de hade där. Vi fördrev tiden så gott det gick och jag hittade en ny säsong i en tvserie som jag köpte. Alla glada. Det var bara det att när vi ansåg oss klara så hade Isabel hunnit halvvägs. Så jag och killarna gick tvärsöver gatan på Espresso house. Killarna tog varsin stor bryggkaffe och jag en liten cappucino. Så satt vi och stirrade in i bokhandeln och väntade på Isabel. När killarna hade druckit upp sin halvliter kaffe och var lagom less var Isabel klar. Vi hittade en godisaffär på vägen mot Drottninggatan och Alexander fick lite godis. Jag hade missat FeetFirst på Drottninggatan och drog in killarna på en skoaffär.
Du har ju redan tre par såna där, vad ger det att ha ett till par?
Men har du inte redan ett par med sån där färg?
Ja låt oss säga att de tyckte att jag var lite onödig.. Men de var duktiga, jag skyndade mig allt jag kunde och sedan var det dags för nästa utfodring. Och gissa var? Det börjar med Pizza och slutar på Hut. Men jag tänkte att nu rackarns vill jag ha något annorlunda och beställde in en Parma. En pizza med mozzarella ost, soltorkade tomater, parmaskinka, parmesanost och ruccola sallad. Riktigt god. Killarna tog en storlek större än oss men Alexander åt inte upp alla bitar, tog med sig två. Isabel åt upp först och var riktigt stolt över det. Boman kom tvåa och jag trea då jag faktiskt åt upp mina små fyra bitar.

Nu var det då dags att dra sig mot centralstationen. Boman och Isabel gick på Pressbyrån och Alexander följde mig för att hämta ut väskorna. När vi väl lokaliserat varifrån tåget skulle gå satte vi oss för att vila lite. Jag och Alexander gick på upptäcktsfärd en sväng och sedan gick vi ombord.

Efter lite fysikplugg på tåget slog Isabel i gång radion för att lyssna på melodifestivalen. Det var inga bra låtar, dock var vi väl inte så värst koncentrerade utan pratade mest om annat. Alexander blev åksjuk och sade att han kände sig som "en torkad papaya som är fyra år gammal och har legat i toastolen ett tag". Inte riktigt så bra med andra ord. Men vi läste lite till och vek sedan upp sängarna. Alexander mådde fortfarande inte så värst bra, inte jag heller för den delen men det var nog en bråkdel av hur Alexander kände sig. Vi skulle nu sova till halv fyra. Jag lyckades inte somna på ett bra tag, som det skakade och höll på. Men vid tre rullade vi in i Vännäs och jag ringde min far. Nu kan du åka för att hämta oss. En skakande timme senare så satte vi ner fötterna på fast och inte rörande mark igen. Fem minuter senare satt vi i en blågrå passat mot Morö Backe, Ursviken och sängen. Isabel lämnade vi hemma hos henne ute i Bergliden. Mitt ute i ingenstans. Rent ute på vischan. Efter att ha trotsat snön och väjt för plogbilar och traktorer stannade vi hemma hos Alexander. Och efter ett litet tag till så kunde jag krascha i säng. Och döm av förvåning med rena sängkläder. Skarpa och hårda, som de ska vara. Tack mamma!




Kommentarer

Boman

Haha fin sammmanfattning :)


19:22:05 / 2010-03-01

LindaH

det lät som om ni haft en lyckad resa i alla fall. ha en fortsatt bra vecka.


22:28:09 / 2010-03-01 / http://lindaisy.blogg.se/

Elin

Oj oj, helt uttömande :P Låter som du haft en bra helg!


23:35:27 / 2010-03-01 / http://sweeteyes.blogg.se/

Namn
Mail...
Blogg

Trackback