HAVE YOURSELF A MERRY LITTLE CHRISTMAS

Nu börjar julen närma sig med stormsteg. Det är väl så där tre dagar kvar. Känns det så? Inte riktigt.

Men julkorten trillar i postlådan och gårdagens var ett roligt ett med önskan om en galen jul. Tankarna började snurra kring julbrev och andra saker som brukar dyka upp den här tiden på året. Att tanken om en egen sammanfattning av året som gått föddes var kanske inte så konstigt.



Nyårsaftonen 2009 firades på Sörböle med tre glada tjejer. Vi skålade in det nya året och plumsade ut i snön. För då började det. Helvetes snön som aldrig ville sluta falla.


Detta skulle bli ett år där jag visste vad som skulle hända i åtta månader. Ungefär. Resterande fyra stod blanka vid denna tidpunkt.


Lovet blev till skoldagar. Man överröstes med skoluppgifter och projektarbete. Funderationerna över framtida utbildning började, vi besökte utbildningsmässa i Piteå bland annat. Teknikarnas "prao" spenderades på Färg&Tapet. Tre dagar med frågor. Och lite arbete, vad annars skulle man göra?


Dagarna gick och februari månad gick mot sitt slut. TE3B hade ett stort mål i sikte. Besök i riksdagen, tekniska museet samt övernattning. Skoj hade vi i två dagar. Med galna guider, minnen för livet samt Pizza Hut i mängder. Tågresan hem vill vi nog alla fyra glömma. Fysikprov dagarna efter, inte alls roligt.


Under denna månad hann vi med att skapa en egen religion, fortsätta med PA, besökte ElinK i Piteå, Sebbe målade mina skor, börja på nyckelskåp i arkitektkartong och massa mer.

Men det bästa denna mars månad var att den mest efterlängtade affären öppnade sina portar i Skellefteå. Och jag skrev så här: Men jag måste ju berätta om den största nyheten. Vi har idag besökt den nya affären som öppnat i staden idag. Så vi har längtat efter att just denna lilla butik skulle öppna. Riktigt fint var det där inne, med flera olika sorters golv, lite hipp som happ. Stengolv och plastmatta blandat sedan ett stort trä podium i mitten. Och massa bord lite överallt med plats för stora slag. Och väggarna då, nymålade med massa citat från jag vet inte vad.
Lite malplacerad var man väl, men Boman var nöjd. Äntligen har det kommit en Warhammer affär till Skellefteå.



Så kom första april och halkan. Jag lyckades bli påkörd femtio meter från hemmet och broder fyllde fjorton år. Projektarbetet var nästintill klart och jag fick äntligen hålla boken i min hand. Vi fick gå på en föreläsning med Patrik från Boston Tea Party och jag kände mig liten:

I lokala superhopen, i lokala galaxhopen, i utkanten av vintergatan, i vårt solsystem, på Jorden, i Europa, Norden, Sverige, Ursviken, på Öhn. Där sitter jag. Shit vad vi människor är små. Pyttesmå.

Efter en föreläsning med Patrik börjar man fundera. Visste du att universum var en liten, liten prick från allra första början? På ett ställe som inte fanns, i en tid som inte heller fanns. Rum och tid saknades.

Och den stora smällen, den finns på fotografi. För om man kikar så långt bort man bara kan, då ser man molnet med väte och kväve. Ungefär för 13,7 miljarder ljusår sedan. Så långt har nu ljuset färdas.
Och det bästa med allt? Universum fortsätter att utvidgas.


Valet till universitetet gjordes och mina val var dessa

Civilingenjör Arkitektur (Luleå)
Civilingenjör Teknisk design (Luleå)
Civilingenjör Väg- och vattenbyggnad (Luleå)
Civilingenjör i design och produktutveckling (Linköping)
Civilingenjör - öppen ingång (Luleå)
Högskoleingenjör Teknisk design (Luleå)
Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram (Linköping)
Ljusdesign (Jönköping
)



Skolan började lugna ned sig och vi gjorde slutprojekten. I religionen jobbade vi med tempelriddarna och jag knåpade ihop en riddardräkt.


Maj kom och jag fick mig en ny mobil i tidig studentpresent av min käre far.
Beckers Nya Hem bytte namn och det var dags att dra på sig nya tröjor. Happy Homes denna gång.
Sommaren kom och faster gifte sig.

Upploppet i skolan innebar en hel massa prov och redovisningar.

Broders operation blev omkullkastad för att i nästa stund bokas in igen. Frågan var om mamma och pappa skulle vara hemma då jag sprang ut ur kyrkan.


Vi besökte Bergliden och njöt av grillat med potatisgratäng. Och Boman hade egen bil.                  






Så kom studenten och TE3B körde stenhårt. Tack för att du har betalat din tv-avgift.. Lite zombiesar, studentbingo och bal senare kom den stora dagen. Den sista för oss. Var hade de tre åren tagit vägen?

 


Men knappt hade skolan slutat innan det var dags för allvar igen. Denna gång bestod dagarnas uppgift av att kränga massa färg. 10 litrar hit och dit. Hemliga uppdrag och trevliga arbetskamrater.

Vi trotsade Stadsfesten, fick antagningsbesked, käkade hamburgare i Ostvik, fyllde 19 år och fick en lägenhet. Det var dags att flytta hemifrån snart. Jobbet grillade en, shit så varmt vi hade. Trästock kom och efterlängtade Rena Rama fyllde sommarkvällen.

Sommaren led mot sitt slut och vi besökte bion, Inception denna gång.
 
Avslutningsorden var :
- När åker du till Luleå?



Livet som vi kände var på väg att ta slut. Nu visste vi ingenting förutom att två av oss i alla fall skulle till samma stad. Dagarna i SkellHell gick mot sitt slut och den 16 augusti åkte jag norrut. Träffade Alexander, Camilla och Per. Vi teamade ihop oss och med gemensam styrka gick vi genom porten på LTU.


Nu följde veckor av nollning, med allt vad det kan innebära. Skoj, fest, nya människor och sittningar. Lägenheten kom i ordning och så även livet. Åkte hemåt efter två veckor. Synen av den stora fisken i Byske gladde mig. Blev hämtad av morfar på busstationen och Matfesten var vad som gällde.

Skolan kom igång på riktigt och pengarna rann iväg. Vi ritade kyrkstugor och tittade på Idol. Mamma, pappa och broder kom på besök. Saknade Calculus, bokus.se tummen ned.


Oktober kom och trädkojor samt kubhus skulle göras. Jag kapade av det mesta av håret. Åkte nu hem lite nu och då, reste tillbaka med kända människor och söndagen var räddad.



21 oktober kom Isabel och Boman till Luleå, ett litet stopp hos mig innan vi åkte vidare till Alexander och åt middag. Sedan bil hem. Tentan var nu nära och mycket matte räknades. Kände mig som ett nervvrak kvällen innan men blev lugnad.


För som A sa, du kan gränsvärden, implicitderivering och induktion och då har du ett g.

Mormor och mamma kom och hämtade mig och vi gick en vända på stan innan vi åkte hemåt. Jag åt köttfärssås och spagetti, bussresorna var ibland gratis, en ommöblering i lägenheten gjordes. Snön föll och vi fick börja jobba digitalt. Jag klarade tentan och var allmänt glad. Köpte mig en iPod Touch i glädjeyran.



Önskelistan publicerades och skoluppgifterna hopade sig likt Mount Everest.


Julfest på jobbet lockade och pyntningen i lägenheten välkomnade december med öppna armar. Snart lov. Julmaten trillade över en, ponnytrav med jobbet. Satte upp julgranen, åkte buss med Alexander och Camilla. Nu var det snart över för en liten stund.



Förkylningen slog till mitt i allt arbete men vi lyckades få allt klart. I värsta snöstormen tog jag mig hem efter ett litet stopp i Piteå och under denna resa smiddes planer. Pratade i telefon som aldrig förr. Längtade mer efter vänner än julafton. Vi möttes, hade supertrevligt och såg 3D bio. Så var jag framme till idag.



Vännerna flyr landet, staden och det är tyst hemma sånär som på radion och tvn. Jag borde räkna men vill hellre kräkas på böckerna. Snön står en upp till midjan och jag vill göra lite julgodis, apelsinsaft och bara njuta. Snart. I morgon är det rullstolsinnebandy och den 23 är det Sjöbotten som får ett besök, girlanger och julgran ska upp. Sedan mina vänner är det dagen som vi alla sett framemot och stressat i sinne för att hinna med allt. Julafton kommer oavsett om du vill eller inte, njut och gör det bästa av det.


God jul och Gott Nytt År!

Have yourself a merry little Christmas,
Let your heart be light
From now on,
our troubles will be out of sight

Have yourself a merry little Christmas,
Make the Yule-tide gay,
From now on,
our troubles will be miles away.

Here we are as in olden days,
Happy golden days of yore.
Faithful friends who are dear to us
Gather near to us once more.

Through the years
We all will be together,
If the Fates allow
Hang a shining star upon the highest bough.
And have yourself A merry little Christmas now.

 





Kommentarer

Elin

God jul å gott nytt år på dig med Matilda.



Vad fint med bilder från klassen! :D


13:11:37 / 2010-12-21 / http://groggproffs.blogg.se/

Elin

God Jul! Vi måste träffas nån gång under lovet om du är ledig. Linnea var på också =) Kram


16:57:00 / 2010-12-21 / http://sweeteyes.blogg.se/

Namn
Mail...
Blogg

Trackback